تفاوت گین صدا (gain) با ولوم

گین صدا (gain) چیست و چه تفاوتی با ولوم صدا دارد؟

گین صدا (gain) چیست و چه تفاوتی با ولوم صدا دارد؟

اگر شما هم در حوزه موسیقی و یا تولید محتوا فعالیت دارید یا به هر دلیلی با ضبط و پخش صدا سروکار دارید، احتمالا نام گین را شنیده‌اید. گین یکی از تنظیماتی است که در آمپلی فایر و میکروفن دیده می‌شود و به داشتن صدایی با کیفیت کمک می‌کند. در حالی که برخی از افراد گین و ولوم را یکسان می‌دانند، ولی کاملا با هم متفاوت هستند. آشنایی با تفاوت gain و volume به شما کمک می‌کند صداهای با کیفیت بیشتری داشته باشید.

ولوم چیست؟

از آنجایی که احتمالا واژه و مفهوم ولوم برای شما آشنا‌تر باشد بریم ببینیم ولوم چیست؟

هنگامی که در مورد امواج صوتی صحبت می شود، ولوم عبارت است از درک بلندی از شدت یک موج صوتی. هرچه شدت صدا بیشتر باشد، ما بلندتر خواهیم شنید. در واقع ولوم صدا میزان خروجی یک سیستم صوتی است که بر حسب دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شود. پس نتیجه میگیریم ولوم تاثیری بر کیفیت صدا ندارد. حالا که ذهنیتی از مفهوم ولوم داریم وقتش است بدانیم گین چیست؟

گین صدا (gain) چیست؟

گین بر خلاف ولوم تاثیر بر سیگنال ورودی دارد. باید بگوییم که گین به قدرت صدای ورودی گفته می‌شود و درواقع روشی برای کنترل سیگنال ورودی شما است. یک مثال از گین در تولید محتوا با میکروفون: شما در محیطی پر نویز و سر صدا درحال ضبط هستید، برای جلوگیری از ضبط صدای محیط گین میکروفون را پایین می‌آورید و ضبط را انجام می‌دهید. در این شرایط صدای محیط کمی در محتوا خودتون خواهید داشت زیرا که قدرت صدای ورودی را پایین آوردید.

تفاوت گین صدا (gain) با ولوم

اگر این سوال از گوگل بپرسید به این تعریف می‌رسید:

Difference Between Gain vs. Volume. Gain is the input level within the amps; volume is the output level that goes to the speaker.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم گین سطح قدرت ورودی شما است. در حالی که ولوم سطح خروجی که به اسپیکر و بلندگو شما می‌رود.
افزایش ولوم صدا را بلندتر می‌کند و برای ضبط صدا، می‌توانید میزان صدا را بر حسب دسی بل تنظیم کنید. از آنجایی که میزان ولوم قدرت سیگنال صوتی را پس از پردازش آن تغییر می‌دهد، تغییر آن بر تن صدا تاثیر نمی‌گذارد، بلکه بر میزان بلندی آن اثر دارد.
اما گین، ورودی را بر حسب دسی بل مشخص می‌کند و قدرت سیگنال را قبل از پردازش تغییر می‌دهد. این بدان معنی است که گین، سیگنال‌هایی که دستگاه صوتی با آنها کار کرده و آنها را پردازش کرده است را تغییر می‌دهد. در نتیجه، می‌تواند بر ویژگی‌های صدا و کیفیت آن تاثیر بگذارد. به زبان ساده، گین قطعه‌ای است که بلندی صدا را قبل از عبور از مدار کنترل می‌کند. ولوم پیچی است که بلندی صدا را پس از عبور از تجهیزات الکترونیکی کنترل می‌کند.

تفاوت گین صدا (gain) با ولوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه گاما کامپیوتر